Ketoosi osa 2 - Petteri Avilia

Kolmas ketoosi dieettini on siis viimein taputeltu finaaliin ja on aika summata tapahtuneita ja opittuja juttuja ylä- kuin alamäessäkin ketoaineilla liikkuvalla koneella :)

Oli täysin selvää, että kovaa treenaaminen crossfit-henkeen ei vaan luonnistunut minulta ketoosilla. Ei pelkästään se, että sarjoista puuttui teho vaan myös se että immuniteettitasoihini se vaikutti radikaalisti.

Kun taas pidin treenit voimapainotteisina (1-4 toiston sarjoja) ja aerobiset harjoitukset matalasykkeisinä niin pysyin terveenä ja palautuminen toimi todella hyvin. Tämä kaava toimi loistavasti myös tällä kertaa, ja treenasin määrällisesti vähemmän - oikea veto!

Rasva paloi jälleen hyvin ja olotila tämän toisen 6 viikon aikana oli jälleen fantastinen.

Lisäsin entistä enemmän huomiota oikeiden ravinteiden saantiin ja superfoodit olivat todella tärkeässä osassa ketoosin terveellistä onnistumista.

Eli raakakaakao, macajauhe, viherjauheet ja msm. Tähän otin uutena tuttavuutena Leaderin ph-stick tuotteen mukaan joka emäksisöi hyvällä kivennäisainekombolla ketoosin happamoittavaa vaikutusta.

Pyrin muutenkin entistä sisukkaammin taistelemaan happamuutta vastaan juuri oikeilla kivennäisaineyhdistelmillä sekä proteiinivalinnoillani. Söin toki lihaa paljon, mutta nyt pelkästään riistaa.

Urheilevan ihmisen dieetiksi ketoosi todellakin sopii vaikka tietyistä treenitehoista joutuukin tinkimään, ja kokonaiskalorimäärää ei todellakaan kannata laskea, vaikka hiilihydraatit lähtevät minimiin eli reilusti vain oikeita rasvoja.

Tämän huomasin tällä kertaa entistä selvemmin. Kylmäpuristettu kookosöljy ja kylmäpuristettu oliiviöljy, lohi sekä lukuisat eri pähkinät - niistä oli helppo koostaa terveellinen mutta runsas rasvainen ruokavalio jotta energiaa varmasti oli käytössä. Eikä nälkä ollut ongelma missään vaiheessa. Ketoosi ei siis missään nimessä ole mielestäni "kitumisdieetti" vaan dieetin miellyttävyys, kuten minkä tahansa dieetin, on omista valinnoista kiinni. Asiat voi tehdä helposti, tai ne voi tehdä oikein.

Rasvat laskivat kehosta muutamalla sadalla grammalla ja vielä aivan oikeista paikoista. Tämä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta kun ottaa huomioon että en kovin korkeissa rasvoissa ollut ketoosille lähdettäessä, niin saavutus on loistava.

Mitä uutta opin? Sen että omaa kehoa on kuunneltava - oikeasti.
Varsinkin silloin kun treenataan määrällisesti paljon, treenataan kovaa, ja kroppaa shokeerataan erikoisilla ravinnonmuutoksilla.
Pakkomielteinen treenaaminen ei ole perusteltua eikä se, että varoitussignaaleista huolimatta painetaan sata lasissa.
Varmistuin siitä huomiosta jonka olin jo aiemmilla ketooseilla pistänyt merkille että rasva paloi paremmin kun treenasin vähemmän. Aivan oikein.

Kun kokonaiskalorimäärä on sopivasti miinuksella niin rasva palaa, tämä ei tosiaan vaadi kahta interval treeniä päivässä.
Kun treenasin määrällisesti vähemmän niin palauduin luonnollisesti myös paljon paremmin ja fiilis oli senkin kautta jo parempi.

Eli jos päätät ketoosidieetillä lähteä rasvaa polttamaan niin tee se rauhassa ja antaen rasvanpalamiselle aikaa, älä ahnehdi treenien kanssa ja keskity siihen mitä suuhusi laitat.

Jälleen kerran peräänkuulutan lihashuollon merkitystä! Kuten todettu, ketoosi on kehoa happamoittava dieetti, joten putkirullaus, venyttely ja kylmä/kuumahoidot tulisivat kuulua jokaisen ketoosidieettaajan arkeen sillä kun hapot ja jumit saadaan pois lihaksista niin kehitys on moninkertaista, puhutaan sitten rasvanpalamisesta tai lihasten kasvattamisesta.

Ja jotta ei jää väärinkäsityksiä niin summaan ruoka-aineita joita käytin tälläkin kertaa: riistaa, kananmunia, salaattia, vihanneksia ja kasviksia, pähkinöitä, kookosöljyä, eri kaloja, oliiviöljyä ja marjoja. Paljon mausteita.

Lisäravinteista jo mainitut macaviherjauheetraakakaakaomsmSelf omnutritionin Micro whey isolaattia, Cocovin psylliumkuitu, Sportlifen EAA ja BCAA jauheita treeniä ennen, aikana ja jälkeen.

Ja jokainen aamuhan starttaa minulla samalla juomalla ympäri vuoden, myös ketoosilla eli: 1tl viherjauhetta (chlorella/spiruliina/vehnäoras), 1tl ceylon kanelia, 1tl raakakaakaota, 1rlk macajauhetta, 5g MSM jauhetta ja 20g Self omnutritionin Micro whey isolaattia - sekaan muutama desi suodatettua vettä ja päivän ensimmäinen aamiainen on valmis.

Suuria päivityksiä ei tällä kertaa aiempaan kirjoitukseen ollut, mutta oli ilo huomata että oikeilla jäljillä ollaan menty ja mennään yhä. Parannettavaa löytyy aina ja sen vuoksi neljäs ketoosidieetti saa muutaman kuukauden päästä alkaa!

Kesään on vielä reilusti aikaa jäljellä, mutta koskaan ei ole liian aikaista alkaa karsimaan ylimääräistä kerrosta pois vatsalihasten päältä. ;)

Tsemppiä ja ennenkaikkea kärsivällisyyttä sekä pitkäjänteisyyttä kaikille dieettaajille!