Sixpack kuntoon

Esiintyvänä showtanssijana minulle on tietysti tärkeää, että kroppa on kunnossa ja timmi vatsa tuntuu vaan pitävän yhä kärkisijaa siitä mitä pidetään hyvän kunnon ja/tai seksikkyyden symbolina. Ja minulta kysytään todella useasti kuinka olen oman keskikroppani treenannut siihen kuntoon jossa se on.

Kaikkien (I hope at least...) pitäisi jo tietää että ne vatsalihaksethan tulevat näkyviin, kun niiden päällä ei ole rasvaa, eikö vaan? Joten sitä ikuisuuskysymystä että "kuinka saan vatsalihakseni näkyviin"- keskustelua ei tarvitse tässä jatkaa.

Mutta todella hyvä kysymys on "Kuinka treenata vatsalihaksia?".
Tiedän, että monille vatsalihastreeni on aina hyvin yksiselitteinen istumaannousujen ja rutistusten ikuinen jatkumo. Kai se käy niinkin... mutta toisaalta...

Seuraavat ajatukset eivät ole pyhiä totuuksia vaan omia näkemyksiäni keskivartalon treenaamisesta.

Treenaan vähintään pariin otteeseen keskikroppaani viikossa, eikä treeni ole ikinä sama. Harvoin treenaan myöskään perinteisiä "ylös-alas" liikkeitä, vaan pyrin liikkumaan liikkeen aikana ja aktivoimaan kaikki mahdolliset pienetkin tukilihakset, syviä vatsalihaksia myöten.

Minulle keskivartalotreeni tarkoittaa ennenkaikkea vahvaa tukirunkoa. En halua että yksikään tukilihas on heikossa kunnossa; ei kyljet, ei suorat vatsalihakset, ei alaselkä, eivätkä syvät vatsalihakset.

Se sixpack kyllä kuoriutuu aina sieltä rasvan alta, ihan jokaisella, mutta tärkeämpi funktio keskikropalla on pitää koko muu kroppa ojennuksessa jolloin terveitä treenivuosia tulee varmasti paljon enemmän ja treenitehot niiden vuosien aikana ovat varmasti paremmat.

Itse en kutsu omaa treeniäni "vatsalihastreeniksi" vaan "keskivartalotreeniksi". Eli paljon jalkojennostoja roikkuen eri suuntiin ja korkeuksiin, stabilointiharjoituksia kuten lankkua eri tavoin.

Silloin kun keskivartalotreeni on mukavaa ja se tehdään loppujäähdyttelynä muun treenin jälkeen niin jossain mennään vikaan. Tämä johtunee pitkälti siitä, että kuntosalilla treenaavat haluavat kehittää lähes kaikkia muita lihaksia paitsi vatsalihaksia - vatsalihaksissa riittää että ne "näkyy".

Ja naisille huom.! Ei ole mitään pelkoa että vatsalihakset kasvavat "liian suuriksi", jos niitä treenaa oikeasti kovaa, kuten ei tosin mikään muukaan lihas vahingossa tuskin "liian suureksi" pääse kasvamaan.

Vatsalihasten muotoon en usko että voimme hirveästi vaikuttaa, sillä meidän jokaisen genetiikka määrittelee todella pitkälti sen minkä näköiseksi lihaksemme kasvavat. Mutta niiden kokoon voimme oleellisesti tosiaan vaikuttaa. Ja kun kaikki keskivartalon lihakset ovat balanssissa niin on varmaa että se sixpack, genetiikasta välittämättä, näyttää kauniilta ja tarjoaa myös vahvan tukirungon kaikille urheilevan ihmisen treenivuosille.

Yleisohjeeni keskivartalontreeniin: Panosta laatuun ja treenaa kovaa: sadat istumaan nousut eivät välttämättä kehitä sinua kun taas parikymmentä oikein tehtyä jalkojennostoa roikkuen saattaa antaa uskomattoman kasvuärsykkeen.

Jos vatsalihasliike tuntuu mukavalta ja helpolta, vaihda se toiseen joka ei tunnu.  Monipuolinen treeni antaa monipuolisia tuloksia ja muista aina stabiloida syvät vatsalihakseteskivartalo eli vedä napa kiinni selkärankaan!

Mene rohkeasti treenissäsi mukavuusrajojen ulkopuolelle, sieltä löytyy kaikki tavoittelemisen arvoinen kehitys... ja tässä tapauksessa se kaunis sixpack ;)

Kirjoittanut Petteri Avilia