Tuotearvostelu: Nutri Works Hydra WorX
Kirjoittaja on vuonna 1993 syntynyt kilpasoutaja Joel Naukkarinen, [@rowingfinn]. Ammattimaisen urheilu-uran ohessa Naukkarinen opiskelee  lääketiedettä ja valmistuu pian lääkäriksi. Kirjoittajan kiinnostuksen kohteena on mm. huippu-urheilun fysiologia ja valmentautumisen tieteellinen puoli mukaan lukien ravitsemuksen osalta.

Nutri Works Hydra WorX
 
Hydra Worx on hiilihydraatti-elektrolyyttijauhe, jonka hiilihydraatit koostuvat syklisestä dekstriinistä ja glukoosipolymeereista (maltodekstriini). Elektrolyyteistä tuote sisältää natriumia, kaliumia ja magnesiumia.
 
  Maltodekstriini on yleensä maissitärkkelyksestä valmistettu, mauton hiilihydraatin lähde, jonka esitetään täyttävän lihasten tyhjentyneet glykogeenivarastot nopeasti ja antavan energiaa elimistölle. Maltodekstriini pilkkoutuu nopeasti yksittäisiksi glukoosimolekyyleiksi. Maltodekstriinin nauttiminen ennen pitkäkestoista kestävyysharjoitusta ja harjoituksen aikana estää suorituksen aikaista uupumusta, mutta sen yhdistäminen fruktoosiin vaikuttaisi olevan vieläkin tehokkaampi yhdistelmä.
 
Syklinen dekstriini on runsaasti haaroittunut hiilihydraatin lähde, joka niin ikään pilkkoutuu glukoosiksi. Syklisen dekstriinin etuna pidetään sen suurta molekyylipainoa, joka mahdollistaa matalamman osmoottisen paineen ja vähemmän ruoansulatuskanavan oireita suorituksen aikana.
 
Hydra Worxista olen kokenut hyötyä etenkin maratonluokan kestävyyssuorituksissa, erityisen kuumassa harjoiteltaessa tai kilpaillessa tai treenatessa paljon saman päivän aikana. Esimerkiksi maratonin ME-soudussa sekoitin Hydra Worxia muihin hiilihydraatin lähteisiin, kuten Osmo Worxiin ja Pure Carbsiin ja sekaan laiton vielä himpun verran hunajaa. Yhdistelemällä useita eri hiilihydraatin lähteitä sopivassa suhteessa suorituksen ja nesteytyssuunnitelman suhteen, uskon saavani merkittävää kilpailuetua äärimmäisissä suorituksissa.
 
Hyvällä valmistautumisella ja totuttamalla vatsan samojen tuotteiden sekä ison hiilihydraattimäärän nauttimiseen, olen pystynyt ottamaan jopa 100-110g hiilihydraatteja tunnissa kestävyyssuorituksen aikana ilman vatsaoireita. Määrä on enemmän, mitä tutkimusnäyttö pitää mahdollisena (60-90g/h, keskivertokokoiselle kestävyysurheilijalle), mutta pidän noin suuren hiilihydraattimäärän nauttimista yhtenä tekijänä mahdollistamassa poikkeuksellisen kovan intensiteetin pitkän aikaa mahdollistaen esimerkiksi sisäsoudussa maratonin ja 100km:n maailmanennätykset ja monet muut ultrasuoritukset. Elektrolyytit auttavat puolestaan ylläpitämään neste- ja elektrolyyttitasapainoa suorituksen tai olosuhteiden ollessa vaativia.