Takaisin

Syksy, vitamiinit ja kivennäisaineet

Syksy saapuu. Ihana ruska, paljon happea ilmassa, ja lenkille saa pukeutua yhä lämpimämmin. Syksyssä on paljon ihanaa, mutta myös kääntöpuolensa. Kuten pimeys. Vaikka toiset rakastavat rauhoittua pimeneviin iltoihin, jotkut kokevat pimeyden raskaana ja väsyttävänä. Vaikka toisaalta on ihana kietoutua suuriin villapaitoihin ja vetäistä lämpöiset villasukat jalkaan syksyisiin ulkoiluihin, iho kuivuu enemmän tuulessa ja kylmässä ilmassa. Myös lämmitys haihduttaa ihon luonnollista kosteutta ja se kuivuu herkemmin. Koulujen ja päiväkotien alettua myös flunssakausi tekee tuloaan.
 
Ensisijaisesti vitamiinit ja kivennäisaineet tulee saada ravinnosta, eikä ravintolisä saa korvata monipuolista ravintoa. Vitamiineista ja kivennäisaineista on hyötyä immuunipuolustukselle, ihon ja limakalvojen hyvinvointiin sekä väsymykseen ja uupumukseen.
Ihon ja limakalvojen hyvinvointiin vaikuttavat A-vitamiini sekä B-vitamiineista B2- ja B3-vitaminiit. Myös erilaiset rasvahappovalmisteet ovat hyödyllisiä ihon kuivumista vastaan. Yksi suosii kalaöljyä, toinen valitsee kasvipohjaisen vaihtoehdon ihon sisäiseen hoitamiseen. B2-, B3, B5-, ja B6-vitamiinit ja foolihappo sekä C-vitamiini ja rauta auttavat vähentämään väsymistä ja uupumusta.

Flunssakaudella ei auta kuin pestä käsiään ahkerasti ja välttää kontaktia sairastuneiden kanssa. Se onkin helpommin sanottu kuin tehty! Lähes jokaisessa työpaikassa, koulussa ja päiväkodissa on ainakin yksi nuhanenä ja pöpöt leviävät helposti. Foolihappo ja B12-vitamiinit sekä C- ja D-vitamiini, rauta ja sinkki tukevat immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.
 
Monipuolinen ruokavalio voi sisältää lähes kaikkia edellä mainittuja vitamiineja ja kivennäisaineita. Kasvikunnan tuotteissa A-vitamiini on beetakaroteenina. Oranssit vihannekset kuten porkkanat ja bataatti sisältävät runsaasti beetakaroteenia. Niitä kannattaakin suosia ravinnossa, sillä yliannostusta A-vitamiinia ei voi kasvikunnan tuotteista saada. Eläinkunnan tuotteista parhaita A-vitamiinin lähteitä ovat maksa, voi, juusto sekä muut maitovalmisteet ja munankeltuainen. Täysjyvätuotteet, idut, pavut, mantelit, siemenet ja pähkinät sekä vihreät lehtivihannekset sisältävät erilaisia B-vitamiineja. Poikkeuksena on B12-vitamiini, jonka lähteitä ovat liha, kananmuna, maitotuotteet ja kala. Siksi vegaanien ja eläinkunnan tuotteita välttävien tulisi varmistaa B12-vitamiinin saanti.  Pavut, idut ja pähkinät sisältävät runsaasti hyviä rasvoja. Kasvi- ja kalaöljyt ravinnossa tekevät nekin kuivalle iholle ja limakalvoille hyvää. C-vitamiinia saadaan kasviksista, hedelmistä, marjoista ja perunasta. Parhaita raudan lähteitä ovat sisäelimet ja liha. Sinkkiä saadaan viljavalmisteista, maidosta ja lihasta, mutta elimistö pystyy hyödyntämään paremmin eläinperäistä sinkkiä. Vaikka D-vitamiinia lisätään Suomessa margariiniin, maitoon sekä maidon kaltaisiin kasvijuomiin luomua lukuun ottamatta, sitä suositellaan käytettäväksi ravintolisänä pimeänä vuodenaikana.
Vitamiinit ja kivennäisaineet ovat siis tärkeitä elimistölle, etenkin syksyllä; pimeään vuodenaikaan ja flunssakaudella. Elimistön rasitus; kuten urheilu, stressi, raskaus ja imetys lisäävät entisestään vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia. Siksi niiden riittävä saanti tulee turvata.

Nautitaan syksystä, syödään monipuolisesti ja hyvin, pukeudutaan lämpimästi syksyiseen säähän ja turvataan tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti. Hyvät vinkit ja neuvot omien tuotteiden valintaan saat luonnollisesti Aminopörssistä!
 

Takaisin