Takaisin

Urheilijaesittely - Juha Käki

Olen Juha Käki, 28-vuotias kamppailu-urheilija Vantaalta. Edustamani seura on Mma Vantaa.  Päälajini ovat lukkopaini sekä brasilialainen jujutsu. Lukkopainin puolella tähänastinen paras saavutukseni on EM-pronssi, sekä brasilialaisessa jujutsussa ruskeavöiden EM-hopea. Mitalikaappia koristaa mm. myös usea suomenmestaruus kummastakin lajista.

Viimeisin kilpailumenestykseni löytyy menneeltä kesältä, jolloin voitin ulkoilmassa Tampereella käydyn Urban Fight – lukkopainikilpailun. Kyseisen kilpailun voitosta heltisi palkinnoksi kahden hengen matka majoituksineen Brasiliaan katsomaan lajin MM-kilpailuja. Seuraava tavoitteeni kohdistuu ensi vuoden alussa käytäviin Brasilialaisen jujutsun NoGi(ilman gi:tä/pukua) SM-kilpailuihin, minne lähden taistelemaan kultamitalista, sekä lentolipuista ensi kevään EM-kilpailuihin. 

Aloitin kamppailu-urheilun harrastamisen vuonna 2006. Kuitenkin vasta vuonna 2010 koin oman ”urani” kipinän/oivalluksen, jolloin harjoittelustani tuli huomattavasti systemaattisempaa, vaativampaa ja tavoitteellisempaa, sen oltua tähän mennessä melko satunnaista ja ”fiilis” peräistä. Vuoden 2010 jälkeen kova työ sekä omistautuneisuus alkoivat myös kantaa hedelmää, ja kilpailutulokseni puhuivat puolestani.

Tällä hetkellä harjoitteluni koostuu runsaasta lajiharjoittelusta, sekä voima- ja kestävyysharjoittelusta. Lajiharjoitteluita kertyy viikon aikana kuudesta seitsemään kertaa, ja voima- sekä kestävyysharjoittelua kolmesta viiteen kertaan viikossa. Lajiharjoituksissa pyrin pitämään pääpainopisteen runsaassa ottelunomaisessa harjoittelussa eli ”sparrissa”. Uskonkin vakaasti siihen, että tullaksesi hyväksi ”painijaksi” sinun on ”painittava” paljon. Voimaharjoittelua sisältyy treeniviikkooni kahdesti, jolloin pyrin tekemään lajia tukevia liikkeitä, kuten esimerkiksi maasta- tai rinnallevetoa. Kestävyysharjoittelua sen sijaan pyrin tekemään viikossa kahdesta kolmeen kertaan juoksulenkkien muodossa.

Kovassa harjoittelussa korostuu myös luonnollisesti riittävän levon -sekä ravinnonsaanti.  Itse pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti, ja ns. aivan ”tavallista” ravintoa. Optimoidakseni palautumiseni rankasta fyysisestä harjoittelusta, käytän proteiini-rikasta palautusjuomaa yhdessä hiilihydraatin ja kreatiinin kanssa. Riittävästä levonsaannista huolehdin nukkumalla noin kahdeksan tuntia yössä.

Kamppailu-urheilu kasvattaa fyysisten ominaisuuksien lisäksi yksilön henkisiä ominaisuuksia. Omalla kohdallani kamppailu-urheilu on lisännyt vuosien varrella huomattavasti mm. stressinsietokykyäni, itsevarmuuttani sekä tuonut lisää nöyryyttä. Mielestäni yksi kamppailu-urheilun hienoimmista piirteistä onkin sen kyky vahvistaa harjoittelijaa näillä molemmilla osa-alueilla.

Kirjoittanut: Juha Käki

Takaisin