Takaisin

Talven vitamiinit

Hyvää ja onnellista uutta vuotta! 

Uusi vuosi on käynnistynyt aktiivisesti. Kuntosalit täyttyvät uusista ja vanhoista treenaajista, yhä useampi kaivaa joogamaton esille ja ryhmäliikuntatunnit ovat tupaten täynnä. On siis tammikuu. Tilanne kuitenkin tasaantuu viimeistään helmikuussa, kun talviloma kolkuttaa ovella. Toisilla aktiivinen treeniputki katkeaa ikävään talviflunssaan ja uudelleenaloittaminen tuntuu mahdottomalta saavutukselta. 

  Miten voisi siis pysyä terveempänä? Voisiko lisäravinteista olla apua?  Tämän hetken ehkä puhutuimpia vitamiineja flunssan yhteydessä ovat sekä D-vitamiini että sinkki. Tutustutaan niihin tarkemmin. 

D-vitamiinia saadaan ravinnosta.  Päivittäinen D-vitamiinin saantisuositus saavutetaan esimerkiksi silloin, kun juodaan 2 litraa D-vitaminoitua maitoa tai syödään 12 kananmunaa. Määrät ovat siis melko suuria. Lisäksi D-vitamiinia syntyy UV-säteilyn vaikutuksesta iholla. Koska Suomessa aurinko näyttäytyy näin pimeään aikaan luvattoman vähän, D-vitamiinia on syytä nauttia myös purkista. D-vitamiinilla on lukuisia terveysvaikutuksia, joista yksi tärkeimmistä on luuston hyvinvoinnin ylläpitäminen. Sen lisäksi D-vitamiini vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää, ja siitä voi olla hyötyä myös lihasten toimintaan. Jotta immuunipuolustusjärjestelmän vahvistaminen onnistuu, tulee D-vitamiinia nauttia suositusten mukaan päivittäin. Päivittäinen suositus on ikäryhmän mukaan 10-20 mikrogrammaa eri ikäryhmille. 

Sinkki on hivenaine, joka vahvistaa vastustuskykyä. Sinkki edistää luuston, kynsien, ihon ja hiusten pysymistä normaalina. Se edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä eli toimii antioksidanttina ja se osallistuu solujen jakautumisprosessiin. Sinkistä on treenaajille hyötyä, sillä se edistää mm. makroravinteiden ja rasvahappoaineenvaihduntaa sekä proteiinisynteesiä. Sinkin tarve lisääntyykin mm. huippu-urheilijoilla sekä toipilailla ja pitkään sairaana olleilla. Sinkin on todettu lyhentävän virusperäisen nuhakuumeen kestoa ja siksi sen käyttö on järkevää heti talviflunssan iskiessä. Silloin sinkkiä tulisi nauttia asetaattimuotoisena suihkeena tai imeskelytablettina, joissa sinkin annos on 75 mg päivässä tai suurempi. 

Talvi on täällä! Treenataan ja pysytään terveinä, jotta treeni voi jatkua läpi talven. Jos flunssa pääsee yllättämään, nenäliinapaketin lisäksi on napata mukaan sinkkiasetaattia ja varmistaa, että D-vitamiinia on tullut nautittua talven pimeänä aikana. 

Ihanaa, flunssatonta treenikautta!

Takaisin