Takaisin

Omakohtainen hyvinvointiopas - Liikunta

Liikunta

Liikuntamuotoja on monenlaisia, jokaiselle löytyy varmasti oma sopiva liikuntamuoto. Kannattaa kokeilla uteliaana uusiakin lajeja ja ties mitä kaikkea voi löytääkään, utelias ja avoin mieli avaa uusia asioita.

Kävely on varmasti yksi suositumpia tapoja liikkua, kävely on meille kaikkein luonnollisin liikuntamuoto. Se on todella hyvä ja mukava tapa kohottaa kuntoa, saat raitista ilmaan ja jos kaveri on matkassa, niin samalla ajatukset vaihtuu, eikä kävely tunnu ollenkaan tylsältä. Kävelyn voi aloittaa esim. 15- 30min lenkillä, siitä aika ja matka alkaa itsestään lisääntymään ja matka taittuu.

Kävelyllä on helppo ja mukava tapa parantaa peruskuntoa, se vaikuttaa myös ruoansulatukseen positiivisesti. Jo 30min kävely helpottaa ruoansulatusta. Kävelyllä on myös positiivinen vaikutus omaan mieleen. Jos jostain syystä on ollut huono päivä eikä mikään tunnu sujuvan, niin laita kengät jalkaan ja lähde kävelylle. Jonkun ajan kuluttua huomaat,

etteivät asiat nyt olekaan niin huonosti. Keho ja mieli tykkäävät kävelylenkistä.

Toinen suosittu liikuntamuoto on pyöräily, halpa ja vaivaton tapa liikkua paikasta toiseen. Ei tarvitse seistä ruuhkissa ja matka taittuu, pyörällä matka taittuu yllättävän nopeasti ja kunto kasvaa samalla.

Pyöräilyllä on sama mukava vaikutus kuin kävelyllä, keho ja mieli tykkäävät.

Talvella voi kaivaa sukset esiin ja lähteä kiertämään latua auringonpaisteeseen, hiihto on loistava liikunnan muoto.

Myöskin luistelu ja kaikenlainen touhuilu esim. pulkkamäki lasten kanssa, talvellakin voi liikkua monipuolisesti. Oikeanlaiset vaatteet, joilla on mukava liikkua ja olla eli sään ei tarvitse olla este liikkumiselle. Vuoden ympäri voi tehdä kaikenlaista kivaa liikuntaa.

Jos haluaa vahvistaa lihaksia ja parantaa ryhtiä, silloin kuntosali on hyvä paikka siihen. Myös kotona pystyy lihaksia ja ryhtiä parantamaan, mutta palaan siihen myöhemmin. Kuntosalilla on monenlaisia laitteita, jotka monet näyttävät monimutkaisilta ensisilmäyksellä, kun haluaisi tehdä liikkeitä.

Yleensä salilla on laitteista esittely, jolla saa vähän selville miten ne toimivat ja mitä niillä tehdään. Monella salilla on Personal trainer , jonka tehtävänä on auttaa sinua harjoittelemaan oikein, samalla saat paljon muutakin hyödyllistä tietoa omasta harjoittelusta.

Kuntosaleilla on usein tarjolla ryhmäliikuntatunteja ja tarjonta on usein laaja ja jokaiselle löytyy jotain.

Jokaiselle varmasti löytyy omat lajit mistä kukin tykkää, pääasia että tykkää harjoittelusta ja sinne on mukava mennä.

Kotona voi hyvin tehdä omalla keholla tehokkaita jumppia, aina ei tarvitse olla hiki pinnassa. Kotijumppa voi olla rauhallista ja mukavaa, mutta samalla myös tehokasta. Tahdin voi itse määrätä, kuitenkin siten, että tekee harjoituksen kunnolla ja keskittyneesti.

Omalla keholla voi jumpata ja liikkua erittäinkin tehokkaasti, mutta jos on vasta aloitellut, niin suosittelen aloittamaan rauhallisesti ja itseään kuunnellen.

Keho tottuu harjoituksiin ja voi pikku hiljaa lisätä vaativuutta liikkeisiin, 1kk aikana huomaat muutoksia itsestäsi ja sitä kautta saat uutta puhtia omaan harjoitukseen.

1kk aikana kun olet alkanut harrastamaan liikunta, alat huomamaan muutoksia omassa kehossasi. Jaksat liikkua paremmin, sekä ryhti paranee ja tuntuu että on kasvanut muutaman sentin.

Yllättävän pienillä muutoksilla voit parantaa omaa hyvinvointia, liikunnasta on sinulle iloa, niin kauan kuin itse haluat.

Hyötyliikuntaa ei sovi vähätellä, esim. kotityöt, pihatyöt ja yleinen touhuaminen vaikuttavat myös omaan jaksamiseen.

Ylös sohvalta ja liikettä luihin ja niveliin, samalla lisäät omaa aikaasi ja parannat omaa hyvinvointiasi. Keho ja mieli tykkäävät.

Jutun edetessä laitan helppoja koti jumppa ohjeita, joissa on kuvat ja selvitys liikkeistä.
Kirjoittanut:

Marco Harjunen
+358401772281
marco.hyvinvointiopas@gmail.com
http://www.hyvinvointiopas.fi/
Facebook sivut

PTCA personal trainer
ELIXIA Personal Trainer
SPL kahvakuula ohjaaja
Ravintovalmentaja
25v salikokemus
Terveysliikuntaa
Kuntonyrkkeily
Ryhmäliikunta ohjaaja

Takaisin