Takaisin

Mitä hyötyä on intra workout ja pre workout juomista?

Urheilijoiden suosimat intrajuomat ja pre workout juomat kiinnostavat yhä useampia kuntoilijoita sekä tavoitteellisesti treenaavia. Joskus kuitenkin kuulee pohdittavan, mitä hyötyä niistä on, ja onko mahdollista saada sama vaikutus pelkästään ravinnolla.

  Monelle ensisijainen hyöty lisäravinteista on kätevyys. Yhdestä tuotteesta saa täsmälleen sen vaikutuksen keholle, mitä kulloinkin haluaa ja kaiken lisäksi helposti ja nopeasti. Lisäravinteet sisältävät juuri niitä ainesosia, mitä urheilija tai kuntoilija tarvitsee ja haluaa treeninsä tueksi. Tästä tarpeesta lähtien on kehitetty myös ennen treeniä otettavat pre-workout sekä treenin aikana käytettävät intra-workout tuotteet.   

Ennen treeniä on mietittävä, mitä voi syödä, jotta treenin jaksaa hyvin, mutta vatsa ei ole liian täynnä. Jotkut nauttivat esim. banaanin ja/tai maitorahkan, proteiinipatukan, pähkinöitä ja rusinoita, tai muuta nopeasti mukaan otettavaa, kätevästi syötävää hiilihydraattia ja proteiinia, mikä ei tunnu vatsassa huonolta treenatessa. Myös kupillinen kahvia kuuluu monen rutiineihin kahvitauolla ennen treeniä, johon suunnataan suoraan töistä. Toki tämä on vaihtoehto, mutta yhä useampi on havainnut pre-workout valmisteet helpommiksi, tehokkaammiksi ja paremmin sulaviksi vaihtoehdoiksi.

Pre workout tuotteiden tarkoitus on antaa pitkäkestoista energiaa ja parantaa kestävyyttä. Pre-workout juomat parantavat vireystilaa kofeiinin ja/tai yrttiuutteiden esim. guaranan avulla. Ne sisältävät aminohappoja, joista on hyötyä treenin tueksi. Esimerkiksi beeta-alaniini toimii maitohappopuskurina ja antaa sitä kautta tehoja treeniin, ei-välttämätön aminohappo sitrulliinimalaatti voi auttaa estämään lihasväsymystä treenin aikana ja kreatiini vaikuttaa positiivisesti lihasmassa kasvuun. Käytännössä siis pre-workout valmisteisin lisätään hyvin imeytyviä ravinteita, joista on apua treenissä. Ja kun jaksat treenata täysillä alusta loppuun asti, tulokset ovat luonnollisesti paremmat kuin puoli teholla treenatessa. Koska pre-workout tuotteet sisältävät mm. kofeiinia ja piristäviä yrttejä, niitä ei kannata rutiinin omaisesti käyttää ennen jokaista treeniä vaan silloin, kun kaipaa enemmän puhtia treeniin.

Proteiinit koostuvat aminohapoista. Aminohappovalmisteet tukevat suorituksen jälkeistä palautumista, estävät kataboliaa suorituksen aikana sekä aktivoivat uuden lihaskudoksen muodostumista. Juuri tätä urheilijat usein kaipaavat: että palautuminen on nopeampaa, treenin jaksaa paremmin ja treeni aktivoi lihaskudoksen muodostumista. Verrattuna proteiineihin, aminohappojen etuna on nopea ja helppo imeytyminen jopa raskaan treenin aikana. Siksi intrajuomat sisältävät usein aminohappoja. Esimerkiksi välttämättömät EAA- ja BCAA-aminohapot parantavat suorituskykyä, nopeuttavat palatumista ja edistävät lihaskasvua. Koska hikoilun myötä menetetään hyödyllisiä kivennäisaineita, intra-valmisteisiin lisätään niitä. Ne auttavat nesteen imeytymistä. Sitrulliiniimalaatti puolestaan estää lihasväsymystä ja edistää palautumista. Siksi se on oivallinen lisä intra-valmisteissa.

Käytännössä pre workout ja intra-valmisteita on monilla eri valmistajille. Useimmiten ne ovat jauheita, jotka sekoitetaan kätevästi shakerissa veteen. Saatavilla on eri makuisia valmisteita ja ne on usein makeutettu erilaisilla makeutusaineilla. Käyttö on helppoa, nopeaa, ja olo on parempi treeniin lähtiessä ja treenatessa, eikä tee mieli syödä koko jääkaappia kotiin palatessa.

Siksi sekä pre- että intra-workout valmisteita kannattaa ehdottomasti kokeilla. Kun eron entiseen huomaa itse, niitä käyttää enemmän kuin mielellään.

Takaisin