Vitamiineista virtaa ja vastustuskykyä
Riittävä määrä hyvälaatuista ruokaa on avain jaksamiseen ja hyvinvointiin. Sen lisäksi tarvitaan toki liikuntaa ja lepoa sopivassa suhteessa. Kun treeni on luonnollinen osa elämää, on ravitsemus helpompi pitää kunnossa jo pelkästään siksi, että juoksulenkille tai joogatunnille ei ole kovin mukava suunnata juuri karkkipussin syötyään. Tosin satunnainen karkkipussin tyhjentäminen ei kaada terveellistä ravitsemusta.  
 

Yksi hyvä keino varmistaa riittävä vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on syödä mahdollisimman värikästä ruokaa. Esimerkiksi näin syksyllä omenat ovat mitä parasta C-vitamiinipitoista ruokaa, josta voi loihtia monenmoisia herkkuja, tai nauttia ne suoraan omenapuusta herkutellen. Palkokasvit ja vihreät lehtivihannekset sisältävät monipuolisesti eri B-vitamiineja sekä magnesiumia, joskin B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista. Rautaa saadaan paitsi lihasta myös täysjyväviljasta ja vaikkapa pinaatista.   

Treenaajalle tietyt vitamiinit, kuten C-vitamiini, ja kivennäisaineet ovatkin erityisen tärkeitä. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen. C-vitamiini myös edistää raudan imeytymistä. Rauta edistää normaalia hapen kuljetusta kehossa. Magnesium puolestaan edistää normaalia proteiinisynteesiä sekä lihasten ja hermoston normaalia toimintaa. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän pysymistä normaalina ja normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä. Myös A- ja B-vitamiinit edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.   

Siispä: Täytetään lautaset mahdollisimman värikkäästi! Se ei ole hyödyllistä ainoastaan vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin kannalta vaan myös esteettisesti silmää hivelevää ja ruokahalua nostattavaa. Hyvä, monipuolinen ravitsemus saa treeninkin maistumaan entistä paremmalta.