Ravintolisät & Vastustuskyky

Syksy saapuu. Illat pimenevät, mutta onneksi lämpöä riittää vielä. Koulut, päiväkodit ja työpaikat täyttyvät touhusta ja tohinasta. Treenikausi on kiivaimmillaan, ja ruokavalioon kiinnitetään entistä tarkemmin huomiota kesän jäätelösyönnin ja grillauksen jälkeen. 

Kiireen keskellä iskevät usein flunssat. Niitähän toki tulee ja menee, mutta aina ne ovat yhtä ikäviä. Muutamilla vinkeillä voi vastustuskykyä edistää. 
Käsienpesu on kaikkein tärkeintä. Huolellinen käsienpesu. Siispä hyvät käsienpesusaippuat käyttöön ja aina ulkoa tullessa käsien pesulle, samoin kuin ennen ruokailua. Tähän on hyvä kiinnittää huomiota erityisesti lapsiperheissä.

Entä sitten lisäravinteet? Voiko niistä olla vastustuskyvylle apua?
C-vitamiinia on kautta aikojen käytetty suurempia määriä flunssan ehkäisyyn. Se ei kuitenkaan estä flunssaan sairastumista, mutta voi lyhentää hiukan flunssan kestoa. 

Sen sijaan D-vitamiini voi edistää vastustuskykyä. Etenkin, jos siitä on puutetta. Tällöin D-vitamiinia tulee nauttia säännöllisesti, päivittäin tai viikoittain, sillä satunnaisesta D-vitamiinin nauttimisesta ei ole hyötyä. Sairastumisen riski flunssaan voi jopa puolittua. 

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia varsinkin syksyllä ja talvella. Puutetta syntyy paitsi auringon valon vähentyessä, myös silloin, kun ruokavalioon eivät kuulu D-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineet kuten kala ja D-vitaminoidut maitotuotteet ja margariinit.

Hivenaineista sinkki vaikuttaa vastustuskykyyn. Kun flunssa iskee, sinkki voi auttaa lyhentämään flunssan kestoa. Tähän auttaa nimenomaan imeskeltävä astetaattimuotoinen tabletti tai suihke. Nämä valmisteet sisältävät sinkki-ioneita, jotka estävät flunssavirusten lisääntymistä.

Ja sitten on toki nämä perinteiset; kaikkien mummojen suosimat flunssan taltuttajat. Lapsuudesta tutut, pahanmakuiset valmisteet. Onpahan Carmoliksesta hyötyä myös vatsan toimintaankin!

Niinpä siis käyttöön oman harkinnan mukaan D-vitamiini, C-vitamiini, sinkki ja ehkä myös mummojen suosikit – sekä iso paketti nenäliinoja, lepoa ja paljon kuumaa juotavaa.

Ravintolisät eivät koskaan korvaa monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja.