Tuotearvostelu: Nutri Works Pure Carbs

Kirjoittaja on vuonna 1993 syntynyt kilpasoutaja Joel Naukkarinen, [@rowingfinn]. Ammattimaisen urheilu-uran ohessa Naukkarinen opiskelee  lääketiedettä ja valmistuu pian lääkäriksi. Kirjoittajan kiinnostuksen kohteena on mm. huippu-urheilun fysiologia ja valmentautumisen tieteellinen puoli mukaan lukien ravitsemuksen osalta.
Nutri Works Pure Carbs koostuu maltodekstriinistä. Maltodekstriini on yleensä maissitärkkelyksestä valmistettu, mauton hiilihydraatin lähde, jonka esitetään täyttävän lihasten tyhjentyneet glykogeenivarastot nopeasti ja antavan energiaa elimistölle. Se on ehkä eniten tutkittu ja käytetty kestävyysurheilussa. Maltodekstriinin nauttiminen ennen pitkäkestoista kestävyysharjoitusta ja harjoituksen aikana estää suorituksen aikaista uupumusta.

Eri hiilihydraatit pilkotaan monosakkarideiksi ja varastoidaan glykogeeninä maksaan ja lihaksiin. Urheilulisäravinteissa käytetyt hiilihydraatit pilkotaan lähes yksinomaan glukoosiksi, kuten myös maltodekstriini. Hiilihydraateista tuotetaan energiaa rasvaan verrattuna nopeasti kohtuu- ja kovatehoisen suorituksen ylläpitämiseksi. Yhdistelemällä eri hiilihydraattien lähteitä hiilihydraattien hyväksikäyttöä ja nesteiden sekä imeytyvien hiilihydraattien määrää voidaan jonkin verran suurentaa. 

Maltodekstriini pilkkoutuu nopeasti yksittäisiksi glukoosimolekyyleiksi. Glukoosi on tärkeä polttoaine kaikenlaisissa urheilusuorituksissa. Glukoosia puretaan maksan ja lihasten glykogeenivarastoista ja se nostaa suun kautta nautittuna veren sokeri- ja insuliinitasoja nopeasti. Urheiluravintolisissä käytetään hiilihydraatin lähteenä pääasiassa maltodekstriiniä kuin pilkkoutumistuote glukoosia (dekstroosia). Dekstroosi on erittäin makea hiilihydraattivalmiste ja sen osmolaliteetti on korkea, minkä vuoksi siirtyminen mahalaukusta ohutsuoleen on esimerkiksi maltodekstriiniin verrattuna hitaampaa. Glukoosia on tutkittu myös muiden ravintolisien vaikutuksien tehostajana. Esimerkiksi glukoosin tai muun korkean glykeemisen indeksin hiilihydraatin aiheuttama veren insuliinipitoisuuden nousu tehostaa kreatiinin siirtymistä verenkierrosta lihaksiin.  

Hiilihydraattien riittävä nauttiminen on tärkeää niin voima- kuin kestävyyslajeissa. Glykogeenivarastojen täydentäminen ennen seuraavaa harjoitusta mahdollistaa päivittäisen, täysipainoisen harjoittelun. Riittävä saanti on tärkeää myös lihasproteiinien säilymisen kannalta. Kestävyysurheilijalle sopivana hiilihydraattien saantina pidetään 6—8 g/kg/vrk, mutta saanti voi olla jopa 9—10 g/kg tehollisesti kovaa ja määrällisesti paljon harjoittelevilla huippu-urheilijoilla. Voimaa ja lihasmassaa kasvattavissa lajeissa riittävänä saantina pidetään 5—6 g/kg/vrk. 

Pure Carbsia käytän tärkeimpänä hiilihydraatin lähteenä juuri ennen harjoitusta, sen aikana ja välittömästi harjoituksen jälkeen palautusjuomassa. Maltodekstriinin ominaisuudet tukevat näitä tarkoituksia parhaiten. Erityisesti imeytymisnopeus, vatsaystävällisyys (osmolaliteetti järkevinä annoksina) ja reilu insuliinivaste harjoituksen jälkeen ovat palautumisen kannalta suotuisia. Maltodekstriini on myös edullista. Tyypillisimmin höystän maltodekstriiniä sisältävää juomaa hunajalla, jolloin se sisältää sopivasti myös fruktoosia (eri imeytymismekanismi) ja glukoosia. Monessa kestävyyssuorituksessa ihanteellisimpana ratkaisuna olen nähnyt yhdistää myös muita hiilihydraatin lähteitä Osmo Worxista ja Hydra Worxista.

Harjoittelun ulkopuolella pidän tärkeimpänä tasapainoista ruokavaliota, joka sisältää runsaasti ja monipuolisesti eri hiilihydraattien terveellisiä lähteitä. Urheilija tai kuntoilija ei saa pelätä hiilihydraatteja vaan niitä pitää osata hyödyntää optimaalisesti lajin kannalta - oli laji mikä hyvänsä. Optimoimiseen kuuluu mm. määrä, laatu ja ajoitus. Hiilihydraateilla on keskeinen merkitys polttoaineena (harjoittelun laatu) ja palautumisessa sekä harjoitusvasteissa (harjoittelun tuloksellisuus). Ne eivät sattumalta ole ihmisen energiantuotossa ja aineenvaihdunnassa energiaosuudeltaan tärkein ravintoaine yhtään silti rasvojen ja proteiinin merkitystä vähättelemättä.