Rauta
Rautaa saadaan ruokavaliosta. Runsaasti rautaa sisältäviä elintarvikkeita ovat: punainen liha, maksa ja maksaruoat sekä riista ja kasvikunnan tuotteista esim. pinaatti, nokkonen ja rucola. Pähkinöistä erityisesti cashew-pähkinä on rautapitoinen. Vaikka kasvikunnan tuotteet sisältävät rautaa, niiden imeytyminen on heikompaa kuin eläinkunnan tuotteiden sisältämä rauta. Raudan imeytymistä heikentävät kahvi, tee ja kalsiumia sisältävät elintarvikkeet kuten maito ja kasvimaitotuotteet, joihin on lisätty kalsiumia. Raudan imeytymistä edistää C-vitamiini.
 
Aikuinen nainen tarvitsee rautaa 15 mg päivässä, mies puolestaan 9 mg. Yli 60-vuotiaiden ja alle 10-vuotiaiden tarve on 9 mg, 10-17 vuotiaiden 11 mg.

Raudanpuute voi johtua liian vähäisestä raudan saannista ruokavaliossa, naisilla runsaista kuukautisista tai menetetystä verestä (esim. synnytyksessä) tai lisääntyneestä raudan saannin tarpeesta. Luonnollisesti raudan puutteen laatu ja syy on tärkeä selvittää.

Raudanpuutetta voidaan hoitaa ruokavaliolla lisäämällä ravintoon rauta- ja C-vitamiinipitoisia ruokia. Samalla vältetään yhtä aikaa käyttämästä elintarvikkeita, jotka estävät raudan imeytymistä. Tarvittaessa voidaan käyttää ravintolisänä rautavalmisteita lääkärin ohjeen mukaan. 

Rautaa ei kannata syödä lisäravinteena ennen lääkärissä käyntiä ja tutkimuksia: hemoglobiinin ja ferritini-arvon selvitystä. Hemoglobiini kertoo raudan määrästä veressä. Jos hemoglobiiniarvo on liian matala, puhutaan anemiasta. Ferritiini on raudan varastoarvo.  Jos todetaan raudanpuute (matala hemoglobiini tai ferritiini-arvo), rautalisä voi olla perusteltua. Vain hyvin harvoin rautaa täytyy annostella suonensisäisesti.

Jos kärsii anemiasta, tilanne voi korjaantua rautavalmisteilla tai rautapitoisia ruoka-aineita suosimalla nopeasti, jopa muutamissa viikoissa. Sen sijaan matalan ferritiiniarvon korjautuminen vie aikaa, jopa puoli vuotta.

Rautavalmisteita on monenlaisia: kapseleita, nestemäisiä, suihkeita ja tabletteja. Usein ne sisältävät myös raudan imeytymiseen vaikuttavia aineita kuten C-vitamiinia.

Ravintolisät eivät korvaa laadukasta ruokavaliota eikä niitä tule käyttää monipuolisen ruokavalion korvikkeena.
AnemiaFerritiiniRauta