Magnesium
Magnesium on tärkeä kivennäisaine. Noin puolet magnesiumista on solujen sisällä, puolet sitoutuneena luustoon. Alle 1 % elimistön magnesiumista on veressä.

Magnesiumin lähteitä ravinnossa ovat viljavalmisteet, peruna, marjat, hedelmät ja maitovalmisteet. 

Miesten magnesiumin saantisuositus on 350 mg ja naisten 280 mg.
 
Magnesium:
  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • edistää elektrolyyttitasapainoa
  • edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • edistää lihasten normaalia toimintaa
  • edistää normaalia proteiinisynteesiä
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • edistää luuston pysymistä normaalina
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin
  • edistää hermoston normaalia toimintaa.
Lisäravinteena magnesiumia on saatavilla useimmiten sitraattina ja oksidina, joilla on eri ominaisuuksia. Magnesium vaikuttaa kuitenkin samalla tavalla elimistössä. Magnesiumsitraatti on vesiliukoisempi kuin magnesiumoksidi. Magnesium (muodosta riippumatta) muuttuu elimistössä magnesiumkloridiksi ja osa siitä imeytyy elimistöön. On arvioitu, että noin 30-50 % magnesiumista imeytyy. Imeytymiseen vaikuttaa elimistön magnesiumpitoisuus sekä ravinto. Esim. proteiinit ja rasvat edistävät magnesiumin imeytymistä.
 
Magnesiumia on saatavilla tabletteina, kapseleina, suihkeena ja jauheina.  Sitä on saatavilla pelkkänä jauheena ilman pisaraakaan muita aineita tai osana vaikkapa monivitamiinia. Suositut ZMA-valmisteet sisältävät sinkkiä, magnesiumia ja B6-vitamiinia. Lisäksi magnesiumia lisätään nesteytysjuomiin sekä intra-juomiin auttamaan palauttamaan runsaan hikoilun aikana menetettyjä suoloja.
 
Ravintolisät eivät korvaa terveellistä ja monipuolista ravintoa eikä niitä tule käyttää niiden korvikkeena.
Magnesium