Lisäravinteista puhtia päivään!
Terveellinen ja monipuolinen ravinto on kaikille, mutta erityisesti urheilijalle ja kuntoilijalle ensiarvoisen tärkeää. Sitä voi halutessaan täydentää lisäravinteilla, jotka helpottavat esimerkiksi terveellisten välipalojen koostamista kiireisessä arjessa. 

Tavanomaisin ja suosituin lisäravinne on proteiinijauhe. Kun sen sekoittaa veteen shakerissa, saa erinomaisen välipalan ennen treeniä ja hyvän palautusjuoman treenin jälkeen. Vähäkalorinen proteiini sopii erityisen hyvin painoa tarkkailevalle, sillä se täyttää vatsan ja pitää nälkää ilman turhia kaloreita. Sitä nauttiessa tulee myös juotua enemmän, mikä monesti tahtoo päivän riennoissa unohtua. 

Proteiinit koostuvat peptideistä ja peptidit puolestaan aminohapoista. Jokainen ravintoaine sisältää omanlaisen aminohappokoostumuksen, ja jokaisella aminohapolla on oma tehtävänsä elimistössä. Välttämättömät aminohapot ovat niitä, joita keho ei pysty itse valmistamaan, vaan ne tulee saada ravinnosta. Näitä aminohappoja voi nauttia myös kätevästi lisäravinteena. Useimmat välttämättömät aminohapot eli EAA-aminohapot (Essentia Amino Acids) ovat todella hyvänmakuisia, veteen sekoitettavia jauheita, jotka voi nauttia jääkylmänä shakerista. 

Jos EAA-aminohapoista haluaa poimia yksittäisiä, juuri minulle parhaiten sopivia aminohappoja, se on myös mahdollista. Yksi esimerkki suosituista EAA-aminohapoista on l-lysiini. Kuten kaikki välttämättömät aminohapot, myös lysiini on proteiinin rakennusaine, jota tarvitaan normaaliin kasvuun. Sillä on keskeinen rooli yhden ei-välttämättömän aminohapon; karnitiinin tuotannossa, ja se auttaa kalsiumin imeytymisessä. Koska l-lysiinin lähteitä ovat korkean proteiinipitoisuuden omaavat ruoat kuten kananmuna, liha, rahka ja juustot, sitä suositellaan ravintolisänä vegaaneille. 

Toinen esimerkki suosituista välttämättömistä aminohapoista on l-tryptofaani. Se on tärkeä proteiinisynteesiin osallistuva aminohappo. Tryptofaani on serotoniinin ja melatoniinin esiaste.  

Ei välttämättömistä aminohapoista, joita elimistö pystyy itse valmistamaan ovat jo edellä mainittu l-karnitiini sekä l-arginiini ja tauriini. Kaikista näistä on hyötyä kovaa treenatessa. Karnitiini kuljettaa kehossa rasvoja solujen mitokondrioihin, joissa ne käytetään energiaksi. L-arginiini lisää typpioksidin tuotantoa kehossa, laajentaa verisuonia ja edistää verenkiertoa. Tauriini puolestaan on vahva antioksidantti ja ehkäisee raskaasta liikunnasta aiheutuvaa hapetusstressiä. 

Ruokavalion monipuolinen koostaminen on ensiarvoisen tärkeää. Varsinkin erityisruokavalioita noudattaessa on tärkeää huomioida riittävä ravintoaineiden saanti. Lisäravinteet eivät koskaan korvaa monipuolista ravintoa, mutta ne voivat olla apuna terveellisen ruokavalion koostamisessa esim. vegaaneilla. 

Aminopörssin henkilökunta auttaa mielellään juuri sinulle sopivien tuotteiden valinnassa. Tule rohkeasti juttelemaan tai tilaa tuotteet netistä nopealla toimituksella edulliseen hintaan!