Joogatarvikkeet
Jooga ei ole välineurheilua. Harjoitus onnistuu jopa ilman mattoa. Pakko kuitenkin myöntää, että joogan apuvälineet helpottavat ihan huikeasti joogaharjoitusta ja tekevät siitä miellyttävää aina harjoitukseen lähtemisestä joogan loppurentoutukseen asti. 

Seuraavassa on lyhyt katsaus siihen, mitä välineitä joogassa saattaa tarvita. 
Seuraavassa on lyhyt katsaus siihen, mitä joogatarvikkeita joogassa saattaa tarvita.  Ihan ensin tarvitaan joogamatto. Siitä on kirjoitus erikseen Aminopörssin tietopankissa. Kun oikea matto on löytynyt, on aika miettiä, tarvitaanko muuta.

Joogablokki on  väline, joka tuo lisää senttejä käsivarsiin, kun notkeus tai pituus ei riitä tuomaan kättä lattialle erilaisissa jooga-asanoissa. Blokki tuo vakautta ja saa viemään asanan siihen pisteeseen, mihin sen kulloinkin haluaa viedä. Käsi lattiassa tuo aivan eri tunteen kuin se, että käsi jää roikkumaan ilmaan. Joogablokki on siksi loistava väline. Joogablokki toimii myös takapuolen alla istuttaessa pitkiä aikoja, jolloin on helpompi istua. Jos alaselkä väsyy, joogablokki on suotava väline (tai tyynyt tai rullalle kääritty matto) istuvan asanan ajaksi. Blokki toimii myös risti-istunnassa antaen tukea lonkille jalkojen alle asetettuna. Sen voi myös asettaa selän alle lattialla olevissa taaksetaivutuksissa, jolloin se auttaa avaamaan rintarankaa. Joogaopettaja antaa yksilöllistä apua blokin kanssa tunnilla, joten se kannattaa napata joogatunnille mukaan!

Joogavyöstä on monenlaista hyötyä asanoissa. Se tuo oikeaa linjausta käsivarsiin niiden ympärille sidottuna esim. käsitasapainossa tai vaikkapa lankussa tai punnerruksissa. Venyttävissä asanoissa siitä on apua, jos kädet eivät yllä kovin pitkälle hakemaan lisää avausta. Toisaalta se myös auttaa linjaamaan venytyksen niin, että se menee varmasti oikeaan paikkaan. 

Bolsteri on yin-joogaajan ”must-have”-tuote. Se tuo rentoutta ja tukea asanoihin, mikä on ensiarvoisen tärkeää syvissä avauksissa. Se mahdollistaa asanoihin laskeutumisen hengityksen siivittämänä ja tekee harjoituksesta turvallista. Bolsteri toimii erinomaisesti selän alla tuoden avausta rintarankaan hyvin monissa yin-joogan asanoissa. Eteentaivutuksissa siihen voi nojata monilla eri tavoilla. Jos jalat jäävät istuvissa asennoissa kovin ylös, alaselkä kiristää ja lonkat tuntuvat ikäviltä, se toimii myös lonkkien alla sekä takapuolen alla tuoden lisäsenttejä pituuteen. Joskus bolstereita siis kannattaa olla useampi, joskus yksi riittää. Jälleen yksilöllisyys on tässä olennaista. Bolsteri tuntuu täydelliseltä loppurentoutuksessa polvien alla tuoden tukea selinmakuulla. Kun bolsteri on olohuoneessa, voi yin-joogaa harjoittaa lennosta. Se kun houkuttelee harjoitukseen. 

Joogamaton kantoremmi tai mattokassi toimii, kun lähdetään joogaan. Maton kantaminen on nimittäin (jos ei omista autoa) suorastaan rasittavaa…. Mattokassiin saa mukaan kaikki pikkutavarat pyyhettä myöten, kantoremmi toimii paremmin, jos kantaa muut tavarat mieluummin vaikkapa repussa. Tähänkin on itseasiassa ihan oma reppu, jossa on mukana joogamaton kantoremmi! Mikä loistava idea!

Mattopyyhe taas on paikallaan kuumajoogassa. Se asetetaan maton päälle estämään käsien ja jalkojen liukumista, kun hikoillaan runsaasti. Pyyhe on näppärä heittää pesukoneeseen harjoituksen jälkeen. Valittavana on eri materiaalista tehtyjä pyyhkeitä, pyyhekangasta muistuttavia ja mikrokuituisia. Kaikki pysyvät paikallaan erinomaisesti laadukkaan maton päällä. Pyyhkeitä on saatavilla toinen toistaan kauniimmissa kuoseissa. 

Ihania joogahetkiä!