Savasanan/loppurentoutuksen jälkeen, kun avaat silmät

Kävin astangajoogan alkeiskurssin vuonna 2004 tammikuussa. Kurssille minut oli kehottanut kuntokeskusjoogan opettaja. Ilmeisesti siksi, että kyselin koko ajan joogasta lisää..

Jäin sille tielleni. Joogasta tuli minulle elämäntapa ja lopulta myös ammatti. Vaikka viime vuosina olen opettanut enimmäkseen vinyasa flow joogaa, palaan aina kesäisin omassa harjoituksessani astangajoogaan. Se on ihanaa vaihtelua omaan harjoitukseeni ja kesäfiilis on taattu. 

Varmin tapa aloittaa astangajooga on käydä alkeiskurssi. Aurinkotervehdys on se, millä astangajoogan 1 sarja aloitetaan. Tässä on lyhyt ohje ensimmäiseen tervehdykseen. 

Aurinkotervehdykset aloittavat päivän suorastaan ihanasti. Aurinkotervehdys A lämmittää kehoa päästä varpaisiin nenänpäätä unohtamatta. Kokeile itse!

Aurinkotervehdys A

Jos suinkin voit, vie joogamatto ulos, ja joogaa kesällä ulkoilmassa. Haista kesän tuoksut, kuuntele kesän ääniä, katsele kaunista luontoa ja hengitä raikasta ilmaa. 

Asetu maton etulaitaan seisoma-asentoon. 

Sisäänhengityksellä tuo kädet ylös ja anna katseen seurata. 

Uloshengityksellä tuo kädet maahan (polvet voi toki koukistaa).

Sisäänhengityksellä tuo katsetta eteenpäin suoristaen selkää, kädet maassa tai liu'uta niitä vähän ylöspäin, jotta saat selkää suoristettua. 

Uloshengityksellä astu (tai hyppää) jalat taakse lankku-asentoon (polvet voi hyvin tuoda maahan) ja punnerra alaspäin kunnes kyynärpäät ovat vartalon kanssa samassa linjassa (matala lankku).

Sisäänhengityksellä työnnä itsesi käsivoimin ylöspäin suoristaen kädet (polvet voivat olla edelleen maassa) kohti ylöspäin katsovan koiran asentoa. Purista pakarat, jotta alaselkä ei rasitu. Liu'uta napaa ylös- ja sisäänpäin. Hartiat alas ja rintakehä on avoinna. 

Uloshengityksellä käännä varpaat alle ja liu'u nelinkontin asennon kautta alaspäin katsovan koiran asentoon suoristaen kädet ja jalat. Katse kohti polvia. Hengitä tässä 5 kertaa syvään sisään ja ulos. 

Sisäänhengityksellä tuo katse eteen, koukista polvia ja astu (tai hyppää) jalat eteen käsien juureen. Uloshengityksellä taivuta ylävartalo alaspäin kohti jalkoja kaksin kerroin, polvia koukistaen sen verran, että selässä tuntuu hyvältä. Pidä vatsa edelleen vahvana liu'uttaen napaa sisään ja ylöspäin. 

Sisäänhengityksellä nosta kädet sivukautta ylös kurkottaen kohti taivasta ja suorista samalla jalat, uloshengityksellä tuo kädet vartalon viereen aloitusasentoon. 

Toista aurinkotervehdys 5-10 kertaa. 

Lopuksi asetu makaamaan matolle. Sulje silmät, päästä hampaat irti toisistaan. Hengitä vapaasti ja rauhallisesti kaikki lihakset rentoina hetken aikaa.  

Namaste. 

ps. Olit sitten aloitteleva tai kokenut joogi, suosittelen joogamatoksi Mandukan Pro Lite -joogamattoa. Ostin sen vuonna 2010 ja se yhtä hyvässä kunnossa kuin silloinkin, jopa paremmassa, sillä pinta muuttuu käytössä yhä liukumattomammaksi. 

Lisätietoja ja ohjeita joogamaton valintaan löydät täältä. 

Huom. Jokainen joogaa aina omalla vastuullaan ja tarkasti omia tuntemuksia kuunnellen. Pistävää tai viiltävää kipua ei koskaan tule tuntua. Jos olet yhtään epävarma, kysy omalta joogaopettajaltasi lisää neuvoja. Jos sinulla on jokin lääketieteellinen este joogata/liikkua, kysy lääkärin mielipidettä ennen harjoituksen toteutusta.