Ihonhoito syksyllä

Iho on ihmisen suurin elin. Sitä ei vain aina tule ajatelleeksi! Niinpä ei ole ihme, että iho reagoi mm. ravintoköyhään ruokaan ja huonosti nukuttuihin öihin – puhumattakaan stressistä.

Onneksi ihonhoito on helppoa. Iho rakastaa monipuolista, laadukasta, puhdasta ruokaa kuten kasviksia, marjoja ja hedelmiä, laadukkaita proteiininlähteitä, hyviä rasvoja sekä täysjyvätuotteita. Vaikka kahvi maistuu ihanalta, ihon näkökulmasta sitä tulee nauttia kohtuudella, jotta sen diureettinen vaikutus ei häiritse ihon kosteustasapainoa. Koska jopa 70 % ihosta on vettä, riittävä vedenjuonti on tärkeää iholle. Iho hyötyy myös vihreästä teestä, sillä se sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka antavat iholle luonnollista suojaa ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Näitä samoja antioksidantteja saa myös värikkäistä vihanneksista, marjoista ja hedelmistä, joita tulisi nauttia monipuolisesti.


Raikas ulkoilma tekee iholle hyvää. Mitä kosteampi ilma, sitä parempi. Eli ihon kannalta lämmin ja kostea vesisade on mitä loistavin! Kuiva ilma puolestaan haihduttaa iholta sen omaa, luonnollista kosteutta. Siksi pohjoisissa olosuhteissa ihon suojaaminen ulkoisesti on hyödyllistä. Talvipakkasilla kosteuttavat voiteet ja öljyt pitää muistaa levittää iholle hyvissä ajoin ennen ulkoilua, jotta iholta haihtuva kosteus ei pääse jäätymään voiteen ja ihon väliin.

Jos oma syöminen sattuu lipsumaan pikaruoan puolelle eikä lautanen ei näytä niin värikkäältä kuin toivoisi, iholle voi tarjota avuksi sisäisesti ravintolisiä. Tässä niistä muutamia:

Kaikki vitamiinit toimivat antioksidantteina eli estävät ihosolujen hapettumista. Ne toimivat ikään kuin sijaiskärsijöinä tuhoutuen ihosolujen sijasta, jolloin iho pysyy paremmassa kunnossa. Parhaita antioksidantteja iholle ovat vesiliukoinen C-vitamiini sekä rasvaliukoinen E-vitamiini.

C-vitamiini vaikuttaa ihon omaan kollageenintuotantoon aktivoiden sitä. Kollageeni on ihon oma rakennusaine, mitä iho tuottaa itse. Nuorella ihmisellä kollageenin tuotanto on aktiivista ja kollageenin laatu erinomainen. Siksi iho on kimmoisa ja tasainen. Kollageenintuotanto kuitenkin heikkenee iän myötä ja sitä heikentävät myös elintavat, kuten liiallinen auringonotto. UV-säteily nimittäin vaurioittaa ihon kollageenisäikeitä ja saa ihon veltostumaan ennenaikaisesti. Kollageenia voi myös nauttia sisäisesti.

Sinkki edistää ihon pysymistä normaalina. Se auttaa suojaamaan soluja hapettumisstressiltä ja osallistuu solujen jakautumisprosessiin yhdessä A-vitamiinin kanssa. A-vitamiinia käytetään myös ulkoisesti erityisesti retinolina edistämään ihosolujen jakautumista.

Iho tuottaa itse rasvaa, joka auttaa ylläpitämään ihon kosteustasapainoa. Rasvat ovat tärkeitä niin kuivalle kuin rasvaisellekin iholle, sillä rasvainenkin ihotyyppi voi kärsiä kosteuden puutteesta. Hyvälaatuiset rasvat auttavat ihon rasvatasapainon säätelyssä, mutta eivät aktivoi talirauhasen toimintaa, mitä moni rasvaisen ihon omaava pelkää. Niinpä hyviä rasvahappoja voi lämpimästi suositella kaikille ihon pintakuivuudesta kärsiville varsinkin silloin, kun niiden saanti ruokavaliossa on niukkaa.

Vaikka ihon hyvinvointi lähtee sisältäpäin, pohjoisissa olosuhteissa myös ulkoinen ihonhoito on tärkeää.  Iho tulee puhdistaa hellävaraisilla puhdistustuotteilla illalla ja kosteuttaa iho puhdistuksen jälkeen. Jos inhoaa purkkiarsenaalia, yksi hyvä vaihtoehto ihonhoidossa on hankkia hyvälaatuinen, kasvoille ja vartalolle sopiva öljy. 

Loistavia vaihtoehtoja ovat mm. kookosöljy, jota voi käyttää niin kasvoilla kuin vartalollakin. Kookosöljy sopii hyvin hierontaan sekä tietenkin ruoanlaittoon. Kuivat hiuksetkin pehmenevät pienellä määrällä kookosöljyä!

Kotimaisuutta arvostava ihastuu kotimaisen Puhdas + sarjan kasvojen ihonhoitoon suunniteltuihin kasvoöljyihin, joista jokaiselle ihotyypille löytyy oma öljy. Kaikki öljyt pehmentävät ihoa ja antavat sille antioksidanttista suojaa ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Trendikkäät kasvoöljyt sopivat loistavasti omien ihonhoitotuotteiden kanssa käytettäväksi erityisesti syksyisin ja talvisin. Kun öljyä käyttää pienen määrän, käytössä olevien voiteidenkin määrä vähenee.

Valitse sekaiholle ihoa tasapainottava jojobaöljy, aikuiselle iholle elvyttävä katajanmarjaöljy, väsyneelle iholle puolukansiemenöljy, kuivalle ja herkälle iholle manteliöljy, pintakuivalle iholle mustaherukansiemenöljy ja ennen ulkomaille lähtöä tai sieltä palatessa rusketuksen kestoa pidentävä porkkanansiemenöljy. Muista kuitenkin aina auringolle altistuessasi käyttää aurinkovoiteita!

Ulkoile, liiku ja nauti elämästä ja anna ihon nauttia mukana! Näillä ohjeilla iho pystyy toimimaan tärkeimmässä tehtävässään, antamassa suojaa sinulle.