Crossfit

Crossfit on suursuosioon noussut ohjattu toiminnallinen treeni, josta on hyötyä ihan kaikille ja jota voi harrastaa ihan kaikenkuntoisena. Kun treenin makuun pääsee, harjoitella voi kotonakin. 

Laji sai alkunsa 2000-luvulla Amerikassa. Crossfit on rekisteröity tavaramerkki, mutta harjoitukset, mitä crossfitissä tehdään, ovat tuttuja. Crossfit tunti koostuu osista, kuten moni muukin treeni. Siihen kuuluu alkulämmittely, voima/kestävyys-osa, yksi tai kaksi erillistä "päivän treeni" osuutta ja loppuvenyttely. 

Tavoitteena crossfitissä on nimenomaan toiminnallisuus. Alunperin laji onkin kehitetty poliisien, sotilaiden ja palomiesten treeniksi, jotta välttämätön toiminnallisuus työssä säilyy. Sen tavoitteena on siirtää samoja toiminnallisia ominaisuuksien arkeen, niin työhön kuin vapaa-aikaankin. Ja se todella toimii!

Crossfit harjoittelu on todella monipuolista. Jokainen treeniharjoite kehittää kykyä liikkua ja aktivoi koko kehoa. Siitä tehokkuus syntyykin. Jokainen treenaa crossfitissä omalla tasollaan ja omaa itseään kehittäen. Tässä ehkä piileekin yksi lajin suosion ytimistä. Treenaamalla kehityt varmasti, mutta sinun ei tarvitse yltää samoihin suorituksiin kuin kanssatreenaajasi. 

Crossfit treenit ovat erilaisia ja harjoitteita on paljon. Perusliikkeet luovat pohjan kaikelle, mutta myös välineitä käytetään paljon. 

Tässä suosittuja crossfit välineitä, jotka kaikki löytyvät Aminopörssin kattavasta valikoimasta. Crossfit brändejä ovat PicSil (lämsistä liikkeelle lähtenyt kokonainen sarja crossfittaajille), Victory Grips ja Jerkfit, mutta luonnollisesti tuotteita löytyy runsaasti laadukkailta brändeiltä. 

Lämsät

Lämsät ovat jokaisen crossfittaajan  "musta have" tuotteet. Ne ovat käsiin laitettavat gripperit/suojat, jotka suojaavat käsiä ja parantavat grippiä nopeastikin vaihtuvissa harjoitteissa. Ne lisäävät merkittävästi harjoittelun turvallisuutta paremman gripin ansiosta. Valittavana on lämsiä missä on sormen reiät erikseen sekä vaihtoehtoja, missä ei sormen reikiä ole. 

Nostovyö 

Nostovyön tarkoituksena on tukea selkää raskaissa nostoissa. Dippvyön avulla saadaan lisää painoa esim. leuanvetoon ja sitä kautta treeni muuttuukin hurjasti raskaammaksi. 

Suojat ja tuet

Tehokkaat treeniliikkeet eivät toki ole aina riskittömiä, vaikka liikkumattomuus suurin riski ihmiskeholle onkin. Suojien avulla voidaan tehokkaasti ehkäistä vammoja ja ne voivat mahdollistaa treeniin, jos vammautuminen on tapahtunut ja kuntoutus sallii treenin uudelleen. 

Esim. säärisuojat toimivat, kun kiivetään narua pitkin ylöspäin tai hypätään boxin päälle. 

Hyppynaru

Hyppynarulla hyppiminen on supertehokasta ja toiminnallista harjoittelua parhaimmillaan. Hyppynarua käyttämällä saadaan nopeasti lämmitettyä lihakset ja tuodaan suorastaan hikeä pintaan. Hyvä hyppynaru on jopa ikuinen treeniväline, joten siihen kannattaa panostaa. 

Painoliviit ja painot

Painoliivit ja niihin laitettavat painot tehostavat treenin kuin treenin tehokkuutta. Esim. PicSil painoliivi on 0.9 kg painava painoliivi, johon on saatavilla painot yksilöllisesti naisille ja miehille virallisen crossfit kisan mukaan. 

Kahvakuula

Ikisuosikki kahvakuula on loistava, koko kehoa aktivoiva treeniväline. Se on yksi crossfit salien vakiovarusteista. Harjoitteita on lukuisia, ja ohjaaja opastaa turvallisesti kahvakuulan käyttöön.

Leuanvetotangot

Leuanveto on paitsi hauskaa ja haastavaa äärimmäisen tehokasta, koko kehoa kuorimittavaa voimatreeniä. Jos leuanveto ei heti onnistu, kannattaa napata pitkä vastuskuminauha avuksi ja treenata sitä apuna käyttäen. Kun voimat kasvavat, voi vastuskuminauhasta pikkuhiljaa luopua. Tsekkaa myös Aminopörssin leuanvetohaaste! 

Vastuskuminauhat

Eri pituiset ja paksuiset vastuskuminauhat toimivat nekin crossfitissä. Niistä voi olla apua leuanvetotangolla, jotta leuanveto on mahdollista, mutta ne myös tehostavat treeniä. Esimeriksi Picil-sarjassa on erityisesti crossfit-treeniin tehdyt vastuskuminauhat. Cloth Resistance Band ja Resistance Elastic Band.

Voimistelurenkaat 

Voimistelurenkaat toimivat tehokkaana treenivälineenä myös crossfit treenissä. Kuten leuanvedossakin, vetävät liikkeet vahvistavat erityisesti vetäviä lihaksia, mutta ilman koko kehon pitoa, ei treenistä tule mitään. Niinpä myös voimistelurenkaat kehittävät koko kehon hallintaa. 

Hieronta/putkirullat 

Hieronta/putkirullat voivat olla osa palauttavaa crossfit treeniä. Niiden avulla avataan jumiutuneita lihaksia. Samalla niiden käyttö kuitenkin edistää kehonhallintaa. Palautuminenkin on crossfitissä kokonaisvaltaista. 

Crossfittaajan lisäravinteet

Crossfittaajan lisäravinteet ovat samoja lisäravinteita, mitä urheilevat / rankkoja treenejä rakastavat käyttävät. Yksikään lisäravinne ei korvaa monipuolista ravintoa / terveitä elämäntapoja. 

Suosittuja myös crossfittaajien keskuudessa ovat proteiinivalmisteet. Proteiini edistää lihasmassan kasvua ja säilymistä. Palautusjuomat sisältävät proteiinia ja usein sen lisäksi hiilihydraatteja, joista on hyötyä palautumiseen. Intra-tuotteet ja hiilihydraatti/elektrolyyttijuomat auttavat jaksamaan treenit ja pre-workout tuotteet voivat tuoda lisää boostia lähteä treeniin vaikkapa raskaan työpäivän jälkeen. 

Tsekkaa mm. crossfittaaja, palomies ja perheenisä Mikko Salmelan haastattelu, mitä lisäravinteita hän käyttää. 

Kaikki tuotteet crossfit treenin tueksi löydät tietysti kotimaisesta perheyrityksestä, Aminopörssistä.

Tervetuloa ostoksille!