Aminohappo Beta-alaniini
Kirjoittaja on vuonna 1993 syntynyt kilpasoutaja Joel Naukkarinen, [@rowingfinn]. Ammattimaisen urheilu-uran ohessa Naukkarinen opiskelee lääketiedettä ja valmistuu pian lääkäriksi. Kirjoittajan kiinnostuksen kohteena on mm. huippu-urheilun fysiologia ja valmentautumisen tieteellinen puoli mukaan lukien ravitsemuksen osalta.

Beeta-alaniini on aminohappo, jolla on rooli karnosiini-nimisen dipeptidin valmistumisessa histidiini-aminohapon kanssa. Histidiini ei ole rajoittava tekijä karnosiinin tuotannossa, joten tämän vuoksi pelkän beeta-alaniinin nauttiminen riittää kasvattamaan karnosiinin määrää lihaksissa. Karnosiini toimii happamuuden puskuroimisessa elimistössä, jonka vuoksi beeta-alaniinin väitetään parantavan suorituskykyä estämällä maitohapon kertymistä lihaksiin. Beeta-alaniinin suositeltu päivittäinen annos on noin viisi grammaa. 

Soudussa, jos missä, on hyötyä toimivasta puskurikapasiteetista, koska siinä on mitattu mm. suurimmat ihmisen laktaatti-pitoisuudet ja veren suurin happamuus urheilussa. Siksi beeta-alaniini on kuulunut säännöllisesti käyttämiini lisäravinteisiin jo melkein kymmenen vuoden ajan. Koska beeta-alaniini aiheuttaa ihon kihelmöintiä, olen jakanut päivittäisen annoksen (noin 6 grammaa) aamulla päivän eri shakereihin tai joskus smoothien sekaan. En usko, että tällainen malli vaikuttaisi ainakaan epäedullisesti imeytymiseen ja kuten kreatiinin kanssa, treenin yhteydessä nautittuna se voi ohjautua lihassoluun jopa paremmin.