Takaisin

Yin-joogaa kotona

Nyt on hyvä aika kuntoilla paitsi lenkkipolulla myös kotona. Välillä on hyvä hiljentyä, ja avata kehoa syvemmältä. Siihen yin-jooga on mitä loistavin joogan muoto. 

Nämä yin-joogan asanat voit toteuttaa vaikkapa olohuoneen pehmeällä matolla.   

  PERHONEN
Laita bolsteri lattialle pitkittäin. Istu aivan bolsterin reunalle lattialle niin, että bolsteri on selkäsi takana. Koukista polvet, aseta jalkapohjat vastakkain ja anna polvien aueta sivuille. Jalkoihin tulee salmiakin muotoinen kuvio. Polvien alle voi asettaa blokit tai vaikkapa tyynyt, jos avaus tuntuu liian voimakkaalta.  Nojaa taaksepäin kohti bolsteria ja käy sen päälle makaamaan. Jos selässä tuntuu yhtään huonolta, aseta tyyny tai toinen bolsteri pään/selän alle niin, että pystyt hyvin rentoutumaan tässä. Avaa kädet sivuille kohtaan, missä voit rentouttaa ne. Rentoudu ja hengitä. Pysy asanassa 3-5 min. 

TUULILASINPYYHKIJÄ
Kierähdä rauhallisesti pois bolsterin päältä matolle selinmakuulle. Koukista polvet ja tuo jalkapohjat lattiaan selinmakuulla. Jätä jalkapohjien väliin lantion levyinen haara. Käännä polvet hitaasti oikealle, keskelle ja vasemmalle – kuin tuulilasinpyyhkijät. Toista 5-10 kertaa. Tämä palauttaa kehoa edellisestä asanasta. 

KIERTO
Palaa selinmakuulle. Nosta polvet rintakehän päälle koukussa ja kippaa ne toiselle puolelle. Avaa kädet sivuille. Pään voit kääntää sinne puolelle, missä niska tuntuu parhaalta. Voit halutessasi suoristaa alemman jalan ja asettaa koukkujalan bolsterin päälle. Siirrä polvien kanssa vastakkaisella puolella oleva käsivarsi yläviistoon sellaiseen kohtaan, missä tunnet venytyksen, mutta käsi ei puudu. Rentoudu ja hengitä. Pysy asanassa noin 5 minuuttia. Tuo polvet lopuksi syliin ja pyörittele hitaasti puolelta toiselle hieron alaselkää. Toista toiselle puolelle.  

SAVASANA
Asetu selinmakuulle ja laita bolsteri polvien alle. Sulje silmät. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Pidä silmät suljettuna ja nauti olostasi. 
Ihania joogahetkiä! <3 

Huom! Missään asanassa ei saa tuntua pistävää tai viiltävää kipua, ainoastaan venytystä. Asanan pitäisi tuntua siltä, että pystyt koko ajan hengittämään syvään ja rentoutumaan. Jos sinulla on mitään vammoja tai sairauksia, keskustele lääkärin kanssa ennen näiden asanoiden toteuttamista. Ja jokainen toki joogaa omalla vastuulla ja omaa kehoaan kuunnellen. 

Takaisin