Takaisin

Aminohapot lisäravinteena

Uuden vuoden lupaus: ”liiku enemmän ja syö vähemmän” on seurannut monia meistä tammikuussa. Kun energiantarve kasvaa ja syömisen määrä vähenee, laihtuu varmasti. Raskas treeni lisää energiantarvetta. Jos tavoitteena on laihtumisen sijaan lihaskasvu tai kiinteytyminen, ravinnon määrä ei välttämättä vähene. Se mitä lautasella on, ei suinkaan ole sama. Urheilija ja kuntoilija ottaa lisäkalorit terveellisestä ravinnosta. Moniväristen kasvisten tuomat hiilihydraatit ja täysjyväviljat, hyvät rasvahapot ja hyvälaatuiset proteiininlähteet ovat terveellisen ravinnon kulmakiviä.

  Proteiinit koostuvat peptidiketjuista ja peptidiketjut puolestaan aminohapoista. Koska aminohapot ovat proteiinin osia, ne ovat juurikin niitä lihasten rakennusaineita. Jos lihasten kasvu tai kiinteytyminen on tavoitteena, proteiinin ja erityisesti aminohappojen saantiin tulisi kiinnittää huomiota. Vaikka eläinperäisten proteiinien aminohappokoostumus on hyvä, lihansyöntiä tulisi yleensä mieluummin vähentää kuin lisätä. Siksi kasvanut proteiinintarve on hyvä täyttää hyvän aminohappoprofiilin sisältävillä kasvipohjaisilla proteiininlähteillä kuten soijalla tai pavuilla ja täysjyväriisillä.

Aminohapot voi nauttia kätevästi lisäravinteena. Välttämättömistä aminohapoista (EAA ja BCAA) on hyötyä lihaskasvuun ja palautumiseen. Sen todellakin huomaa! Treeni sujuu seuraavanakin päivänä paremmin. Helpointa on aloittaa välttämättömien aminohappojen nauttiminen juomana. EAA (Essential Amino Acids) käsittää nimensä mukaisesti kaikki ihmiselle välttämättömät aminohapot, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan. BCAA tarkoittaa haaraketjuisia aminohappoja ja ne kuuluvat välttämättömiin aminohappoihin.  EAA ja BCAA valmisteita on eri makuisia. Ne sekoitetaan kätevästi shakerissa juomaksi ja juodaan treenin aikana tai sen jälkeen. Hyvänmakuinen juoma houkuttelee juomaan nestettä enemmän, mutta toki niitä on saatavilla myös maustamattomana.

Muut aminohapot ovat ns. ei-välttämättömiä aminohappoja, joita elimistö pystyy tuottamaan itse. Niiden käyttö on silti monesti enemmän kuin perusteltua. Esimerkiksi suoliston solut tarvitsevat glutamiinia uudistuakseen ja siksi glutamiinista on etua suolistolle. L-Arginiinia puolestaan tarvitaan luonnolliseen typpioksidin tuottamiseen kehossa, mikä taas edistää verenvirtausta kehossa. Hyvästä verenvirtauksesta on hyötyä treenatessa. L-Oritiini yhdessä argiiniinin kanssa edistää lihasten kasvua stimuloimalla kasvua edistäviä hormoneita. L-Tauriini puolestaan on vahva antioksidantti, ja antioksidantit estävät solujen hapettumista kovaa treenatessa.

Jokaisen tarve on luonnollisesti erilainen ja ammattitaitoinen henkilökunta on apuna sopivien tuotteiden valinnassa juuri sinulle.  

Takaisin